6 důvodů pro lepší obsluhu s Gastro POS

6 důvodů pro lepší obsluhu s Gastro POS

Elektronická evidence tržeb je povinnost nově uložená ze zákona a týká se všech gastronomických podniků. Realizace objednávek bez profesionální pokladny je již přežitkem – je časově náročná, spojená s rizikem chybovosti a nedostatečné kontroly jednotlivých plateb nebo udělených slev. Systém Gastro POS ulehčuje a zrychluje práci obsluhy a zároveň eliminuje riziko nedostatků při případné kontrole finančního úřadu.

Problém 1: Objednávka nedorazila do kuchyně

Občas se může stát, že z důvodu nedostatečné komunikace mezi personálem nedorazí objednávka do kuchyně nebo na bar.

Číšník po přijetí objednávky rozepíše položky na dva lístky, jeden pro kuchaře, druhý pro barmana. Ručně psané objednávky nejsou snadno čitelné a mají tendenci se ztrácet. Zcela běžná je v provoze situace, kdy hosté dostanou objednané nápoje a po té neúměrně dlouho čekají na jídlo. V nekomfortní situaci se nachází nejen zákazníci, ale také číšník, který musí zpět do kuchyně zjistit stav objednávky. Pokud lístek není k dohledání, vzniká trapná, bohužel celkem běžná situace, kdy se číšník vrací zpět ke stolu s dotazem, co to vlastně bylo objednáno. Takovou objednávku kuchaři připravují ve spěchu, nedbale a servírují se zpožděním. Během jedné objednávky může být zákazník opakovaně zklamán.

Řešení:

Jak se vyhnout takovým nepříjemným situacím? Snadným řešením je pokladní systém Gastro POS. Po přijetí objednávky číšník namarkuje položky do systému. Objednané jídlo se tiskne přímo v kuchyni a zároveň je na baru vytištěna objednávka na nápoje. Není důvod zbytečně běhat do kuchyně a zapisovat nic na papír. Intuitivní pokladna ulehčí objednávky a je úsporou času pro personál, která se může více věnovat zákazníkům v restauraci.

Problém 2: Změny po přijetí objednávky

Hosté často mění  již přijatou a odeslanou objednávku. „Místo krvavého steaku bych chtěl spíše propečený”, „místo kaše rýži” nebo „ještě jedny hranolky”. Číšník, aby uspokojil zákazníka, beží rychle do kuchyně informovat kuchaře o změně v objednávce. Někdy stihne, někdy ne. Personál opět ztrácí čas, který by mohl věnovat hostům a vzniká napětí mezi kuchyní a obsluhou, pokud k těmto změnám dochází příliš často.

Řešení:

Díky systému Gastro POS obsluha okamžitě zadá změnu objednávky, která se k příslušnému stolu nebo konkrétnímu hostu vytiskne v kuchyni, společně s poznámkou od číšníka. Dále se může obsluha věnovat hostům a neztrácet čas vysvětlováním jakýchkoliv změn nebo dodatečných požadavků.

Problém 3: Došly vepřové řízky – nedostatek informací o vyprodaném zboží

Situace, kdy v restauraci vyprodají položky v nabídce, svědčí o tom, že se vaří z čerstvých surovin. Že se to zákazník dozví až po objednání jídla, svědčí o tom, že mezi personálem vázne komunikace. Proškrtané jídelní lístky také nejsou vizitkou skvělého podniku. O dostupnosti všech položek by měl být personál informován okamžitě, aby dokázal hostům poradit s výběrem a objednávky były expedovány ve správném čase a pořadí. 

Řešení:

Pokladní program Gastro POS obsahuje, mezi mnoha jinými, také funkci, která hlásí obsluze počet zbývajících porcí. Jednak dokáže postupně odpočítávat jednotlivé porce, nebo omezit markování těch jídel, která již došly. Dodatečně může být také zprávami přímo z kuchyně informován o alternativě nebo dalších nabídkách.

Problém 4: Nepřehledné slevy

Bez kvalitního pokladního programu je složité poskytovat smysluplně slevy a mít kontrolu nad personálem, který je ke slevám oprávněn. Sleva je vhodným nástrojem jak kompenzovat nespokojenost hosta v případě, že dojde k maléru, popřípadě nabídnout zajímavou akci v rámci „happy hours“ nebo množstevních slev. Slevy samozřejmě mění marži a „food cost“, je dobré mít v rámci skladového hospodářství přehled o nákladech na jednotlivé položky a také o personálu – kdy, kdo a z jakého důvodu slevy uděluje.  

Řešení:

Systém Gastro POS umožňuje v případě přiděleného oprávnění poskytovat slevu na celý účet nebo na jednotlivé položky. Zákazník vidí na účtence cenu před i po slevě. Manažer v programu vidí kdo, kdy a komu slevu udělil. Je také možné nastavit slevy (cenové hladiny) předem tak, aby obsluha nemusela hlídat čas „happy hours“ nebo je jakkoliv jinak zneužít. Pokud máme v podniku od 3 do 5 hodin ke kávě dort zdarma, v tuto dobu obsluha namarkuje kávu s dortem zdarma. Veškerý prodej je evidován v manažerských reportech a nemůže dojít k omylu.

Problém 5: Kam zmizelo moje spropitné? – nedostatečná kontrola nad platbami

Na konci pracovního dne každý dobrý číšník ví, kolik si vydělal na spropitném. Při vyúčtování po uzávěrce ovšem peníze nemusí sedět a očekávaná částka je mnohem nižší. Ne vždy je chyba v nesprávných počtech. V případě práce s rozdělenými rajony se často stane, že číšník zkasíruje stůl zaneprázdněného kolegy a „obohatí“ se na úkor kolegy. Vznikají dohady a napětí mezi personálem, které se často přenáší dále na zákazníky.

Řešení:

V programu Gastro POS má každý uživatel své unikátní heslo (popřípadě přístupovou kartu), díky němuž se vždy přihlásí do svého uživatelského účtu. Veškeré aktivity na pokladně jsou evidovány a snadno dohledatelné. Nedochází ke zmatkům při markování nebo kasírování, každá jednotlivá operace je zaznamenaná a vyhodnocená ve statistických reportech. Na konci dne vedoucí vytiskne uzávěrky jednotlivých členů obsluhy a vyplatí příslušnou odměnu. Na základě přístupových hesel můžeme také stupňovat oprávnění k práci s pokladnou podle pracovní pozice. A samozřejmě i zpětně kontrolovat.

Problém 6: Dělení účtu a různé způsoby plateb

Zákazníci ne vždy oznámí obsluze, že si přejí platit zvlášť nebo každý jiným způsobem (hotově, kartou, stravenkami atd..). Vzniká tím časová prodleva, kdy se obsluha vrací k pokladně rozdělit účet, s rizikem chyby nebo překlepu a v horším případě následuje požadavek, aby hosté zaplatili u pokladny na baru. Tomuto nekomfortu lze jednoduše předejít.

Řešení:

Systém práce s otevřenými ůčty v pokladním programu Gastro POS umožňuje obsluze provádět změny v jakékmkoliv okamžiku a také po uzavření účtu. Jenoduše můžeme rozdělit účet na podůčty, s různými způsoby platby. Lze vytisknout předúčet (v případě poskytnutého oprávnění) a platbu rozdělit přímo u stolu. Lze také snadno jednotlivé účty spojit, přesunovat mezi stoly nebo jednotlivými hosty tak, aby był zákazník co nejméně rušen a obsluha se mohla věnovat servisu a prodeji. Jednoduše, intuitivně a efektivně.